Monday 5 November 2012

1895: Gaï Faxe - Guy Fawkes

Guy Fawkes by CruikshankNé v'chîn un but d'eune histouaithe (en Faldouais) du Rév. Charles Picot êcrite en 1895 (ous en trouv'thez un aut' but - ligiéthement modèrnîsé - par ichîn).

Here's an extract from a Guy Fawkes night story written in 1895 in the Faldouet dialect (a further extract in a somewhat modernised form is here).

Gaï Faxe
(Unne fanmaeûse bordée et chein qu'en advint)
(...)
Eh bein! unne sézèe, d'vièr la fin d'Octembre. j'tais sièz l'vaizin Pîteur, (ch'tait-là sàn nom); j'ttion' assis dans l'âtre, iun d'un bor' et l'aoûtre de l'aoûtre, et je p'tunion' touos les daeûx. Entre les bordèes j'lî racontais l'histouéze d'un r'venant - d'un homme sans tête qu'unne vaîzinne avait rencontrè la s'mainne de d'vant dans la ruette de la Fontainne, en allant tcheure de l'iaoû. Quand j'fu fini, i' m'dit qu'il avait ouï sa gran-méze tchi n'tait pûs, dize qu'ou' l'avait veu ettou à la maîmme pièche. Mais, se m'dît-i', man garçon, i' y-a unne histouéze que tu n'm'as janmais racontè occouo: tch'est qu'chonna veur dize - ch't'êmânne qu'n'ou proumainne par les k'mîns touos l's'ans, la sézèe du chîn d'Névembre, et pîs tchi vont fllâmbé dans un cllos? Et toute chutte tizâlelie et tout chu tîntamâre tchi font unne bouanne partie d'la nièt?

"Chonna, man Pîteur? Et ch'est Gaï Faxe," j'lî rêponni "Tu ne l'savais pon."

I' m'dît tchi savait bein qu'n'ou z-app'lait chutte sézèe-là "la sézèe d'Gaï Faxe"; mais v'là tout, tchi n'en savait pas pûs long.


"Eh bein mé, j'la sai, l'histouéze," j'lî fîs; "êcoute, man Pîteur."

Et j'lî raconti d'pîs un but jusqu'à l'aoûtre.

S'ou' z-aviez ouï Pîteur, à painne je m'fu teu.

"Ah!" s'fît i' "l'pendar'! le baloque! i' l'mézitaitbein, et pûs occouo! I' fîzent dôn bein de l'pendre, de l'fllâmbé et d'l'êcartelé, le r'negat! Ch'est mé tchi l'ézais arrangi, s'il avait ieu affaize à mé. - Erconte mé l'histouéze occouo unne feîs, man garçon!... ch'est-à-dize, s'tu n'es pas lâssé. - Bé unne feîs d'cidre, v'là tchi t'allèrgiza l'gôsi..."

J'bu un goutin, et pis j'lî raconti occouo unne feîs l'histouéze.

Pîteur vint tout en frétin. "Ah," s'disait-i, "qu'j'ézais voulu être là quand n'ou l'happi!"

Là-d'sus, j'lî fîs la r'mèrque tchi' y-avait pûs d'daeûx chents ans qu'l'affaize s'était arrivèe et qu'à chu temps-là j'étions', li et mé, occouo bein llien dans les fonds pèrdus; mais qu'si voulait en veîs unne erprésentâtion quâsi vézitablle, i' n'avait qu'à v'nin ov' nous la préchainne sézèe d'Gaï Faxe - dans tchînze jour. - "Tu vèrras d'tchi bé, man garçon," lî fîs-je, "veins-y, man Pîteur, tchique chôse me dit que tu n't'en r'pentizâs pon!"
(...)

No comments: